In Hulten, gemeente Gilze en Rijen, waren de Rijksweg en het drukke fietspad ernaast aan verbreding toe. Ook moesten kabels en leidingen een plek krijgen in de ondergrond. Heijmans Infra bv heeft deze werkzaamheden uitgevoerd. Geen sinecure, omdat naast het fietspad een rij aanzienlijke zomereiken staat.
Wortelschade
Ondanks het zorgvuldige graafwerk van Heijmans, ontstond onverhoopt toch enige wortelschade. Wortelschade kan leiden tot instabiliteit van bomen, wat natuurlijk ongewenst is. Vooral op een veelgebruikte route als deze.
Bomen zien
Bomen zijn een groot goed in het Nederlandse landschap. Veiligheid en duurzaam behoud staan daarom hoog in het vaandel. Ook partijen als Heijmans hebben steeds meer zorg en oog voor de groene parels in de projectgebieden waarin zij werken. Heijmans kijkt kritisch naar zijn eigen werk en trok aan de bel om de stabiliteit van de bomen te laten onderzoeken.
Plan en praktijk
Al is het idee goed, de praktijk kan toch weerbarstig zijn. Plan was om het nieuwe fietspad enkele meters te verleggen ten opzichte van het oude. En zo de ruimte te benutten voor de verbreding en het ingraven van kabels en leidingen. Idealiter was het fietspad een meter verder van de bomen af komen liggen. Toch is later voor een andere werkwijze gekozen. Voor de verbreding van het fietspad was rekening gehouden met minimale wortelschade. Helaas vonden graafwerkzaamheden dichter bij de bomen plaats dan gepland, met extra wortelschade tot gevolg. De verbreding bleek overigens niet het grootste probleem. Ook is nog een kabel gelegd tussen de bomen en het nieuwe fietspad.
Herstel
Johan van Zwieten (senior boomtechnisch adviseur) waardeert het dat Heijmans met een brede blik naar projecten kijkt. Oog heeft voor de impact van werkzaamheden op bomen. “Dat doet (nog) niet elke aannemer”, vertelt Johan. Samen met collega Jan-Jaap Wondergem heeft Johan de bomen onderzocht. “Uit trekproeven bleek een deel van de bomen onvoldoende stabiel, maar de wortelschade is gelukkig niet ernstig of blijvend”, legt Johan uit. “Door de kronen in te nemen, worden de bomen minder windgevoelig. Zo kunnen zij zich ondergronds herstellen en weer stabiel worden. En blijft het fietspad veilig te gebruiken.”
Meedenken
Ruimte voor bomen is geen bijzaak, maar een voorwaarde. Neem bomen al mee in je planvorming en voorkom zorgen achteraf. Gaat het toch eens mis? Ook dan kunnen we je helpen. Neem voor advies contact op met Johan van Zwieten.